Gerillamarketing: a vagány cumi

mem

Olykor megkérdezik tőlem, miért árulom el a szakmai titkaimat, hogy a SEO során, ha ezt vagy azt tesszük, akkor mi lesz annak a következménye. Ha elmondom, hogyan járunk el helyesen, ha érvényre akarjuk juttatni a weben honlapunk vagy blogunk értékeit?! Hiszen így mások is megtehetik amit én teszek, vagyis voltaképpen a piaci versenyben hátrányos helyzetbe hozom magam - és ez is egyfajta cumi :-)

Erre a felvetésre rendre azt szoktam válaszolni: attól, hogy valakivel alaposan megismertetjük a sakk szabályait, még nem lesz az illetőből sakk világbajnok. Mert a szabályok ismerete szükséges, de nem elégséges feltétele a sikeres szereplésnek.
Vagyis a sakkjátszmákban saját gondolatokra is szüksége lesz az illetőnek, gazdag tapasztalatokra, kreativitásra, türelemre, asszociatív képességre - már ha győzni akar.

Tapasztalat, műveltség, kreativitás

A weben sincs ez másképp, a saját munka, a gyakorlati tapasztalat, a háttér műveltség megszerzése nélkül a legalaposabb Google szabály ismeret sem elegendő a keresőtábla élén való szerepléshez.
Sőt, még a szabad asszociációk sem maguktól születnek, bárha a látszat ez.

A vagány cumi talán a szülőkre utal?

Itt van példának teszem azt a nyitó képen látható zseniális cumi reklám, amely látszólag az extravagáns gyerekek cumijaként pozicionálja magát (Pour les rebelles de la tétine! - A lázadók cumija!)
Forrás: http://www.facebook.com/MyGuerillaMarketing

A reklám alkotója az extravagancia, a lázadás megtestesüléseként a tatoo-t, a tetoválást választotta. Hozzáteszem, hogy gyönyörű csavar a pozicionálás maga is, hiszen a reklám megálmodója lázadó gyerekekről beszél, de ezek a gyerekek még nyilván nincsenek döntésképes érettségük birtokában.
A vagány cumit majd az önmagát lázadóként nyilvántartó szülő fogja választani és megvásárolni.

Vagy éppen ellenkezőleg: az a szülő, aki kicsit gyávának, konformistának, nyárspolgárnak tudja magát. Ám szeretné, ha a gyereke inkább vagány, a világgal dacoló srác vagy csaj lenne majd - ezért veszi meg neki a vagány cumit!
Látjuk, hogy ez a briliáns gyerekcsemege, a cumi internacionális töltettel bír, már csak egy gyapjas hajú fekete srác "hiányzik" a képről. Bár akkor már túlmagyarázott lenne a kép, hiszen így is értjük: bárhol a világon érvényes lehet a lázadók cumija iránti szimpátiánk és választásunk.

Reklám kellékek-e a gyerekek, a kutyák, a női bájak

Általában nem kedvelem, ha gyerekek, kutyák, női bájak szerepelnek reklámobjektumként.
De ez a kép olyan sok jelentéssel bír, annyira hatásos módon testesíti meg például a keleti és a nyugati kultúra különbözőségeit is, hogy elfogadom. Sőt engem is a szabad asszociációk szárnyával ajándékoz meg, hogy képzeletem egy más terület fölé, a magyar politika dimbes-dombos tájai fölé repítsen.

Magyarországon ma két erős politikai orientációt figyelhetünk meg:

  • a kormányzat keleti irányú orientációját
  • és főképp a demokratikus ellenzék által, a nyugathoz kapcsolódó elkötelezettséget.

És ekkor megszületik bennem egy képaláírás (nyilván hasonlóképpen születnek a mémek), amely egészen más jelentést kölcsönöz  az eredeti (csak a cumiktól fosztott) képnek:

ez-a-kerdes-valasszatok.jpg

*****

A gerillamarketing elméletéről és gyakorlatáról itt tájékozódhat:

Gerillamarketing: flashmob

Gerillamarketing blog