Párthonlapok: imádnak értekezni

partkereso.jpgPár(t)kereső

Amikor 2006 februárjában útjára indítottam a Párthonlapok elemzése című ** sorozatot a Bognár Stúdió honlapján, valószínűleg elsőként elemeztem Magyarországon a pártok honlapjait olyan internetes, web-alapú szempontrendszer alapján, amelyben a keresőoptimalizálás során is használt elemek kaptak helyet.
PageRank érték; a linkek száma és ereje, azok megoszlása; az online képi világukban a vágástechnika és hasonlók.
Sőt odáig merészkedtem, hogy a több összetevőjű webes elemzéssel a korszerűséghez való viszonyukról is igyekeztem helyzetképet adni. Úgy gondoltam és úgy gondolom ma is, hogy a honlapokból kiolvasható az egy-egy  pártra jellemző felfogás, az adott párt szemléletét tükröző tulajdonság-halom.


Ma egy véletlen folytán pillantottam rá a sorozat első darabjára, ahol például egy ilyen megállapításra leltem az MSZP honlapjával kapcsolatban:

Ami rettenetesen bántó: több képen a SZÓNOK, az ÉRTEKEZLET RÉSZTVEVŐJE szerepkörben jelenik meg egy-egy személyiség, ami sokat elárulhat a háttérértékekről.

Nosza, ma, 2013 április 19-én 15 óra 40-kor rászaladtam az MSZP honlapjának nyitóoldalára, remélve, tele lesz az életet elemző képpel, egy szociáldemokrata tömegpárt törzsközönségét adó közegre jellemző világ ábrázolásával, asszonyokkal és gyerekekkel, határon kilépő fiatalokkal, akik vissza se néznek; esetleg még táblázatokkal, amelyek egy ország "romlását" mutatják be - vagy nem is tudom mit reméltem -, csak azt nem tudtam elképzelni, hogy azt kapjam, amit látni fogok:

TIZENHÉT SZÓNOKOT

meg a hozzájuk tartozó tömeget egy kongresszuson!
Nem szeretnék senkit megfosztani a felfedezés élményétől, hadd ne mondjak semmit, csupán biztatom Önt: nézzen rá a választási versenyben szereplő pártok honlapjára!
Ha szónokot lát, ne mondjon csúnyát: én már kimondtam Ön helyett!

(P.S. - mégsem állhatom meg, hogy ne mondjam el: választópolgárként sikítófrászt kapnak az emberek a kongresszus szótól; egyesek gutaütést kapnak a szónokok puszta látványától is - nekik mikrofon mögötti embereket mutogatni kifejezetten politikai "öngyilkosságot" jelenthet. Miközben persze a pártember szemében nincs is fontosabb dolog egy kongresszusnál, kemény pénzek mennek a marketingre, az üzenet megfogalmazására, az egység, az erő felmutatására - de ez a fajta marketing már megbukik.

A konkrét esetben a Himnusz egy végtelenül hosszú zeneszámmá, az üzenet kellékévé silányul, hiszen a mai polgár maximum harminc másodperc alatt megkapja egy-egy földrész legfontosabb híreit vagy a lábgomba elleni leghatásosabb szer használati utasítását. Az egység és az erő felmutatására is bőségesen elegendő volna tíz másodperc, mert a befogadó oldalán egyszerűen nincsen rá több idő!)

Persze a fentieken túl is elidőztem egy-egy akkori megállapításomnál, például a VEZÉREK harcaként felfogott választásból következő olló-stoppon, amely láthatóan tiltotta a FIDESZ képi világát tervezők számára, hogy Orbán Viktor képmásába belevágjanak! Mert a vezér szent és sérthetetlen?! Vajon hét évvel ezután meri-e már valaki megnyisszantani a vezér fotóját a FIDESZ honlapján?

------
* A bejegyzés nyitóképe a pártokra történt keresés egymáshoz viszonyított arányát mutatja az elmúlt egy esztendőben, a bejegyzés napjáig (2013.04.19.) A kép a Google Trends eszközének felhasználásával készült, a magyarországi rákeresések érvényessége mellett.

Hivatkozott bejegyzés: Párthonlapok elemzése