Ronaldinho, a marketing-objektum

Fojtik-Veres: Elnyújtott élvezet. Benne Ronaldinho mint marketing-objektum
Elnyújtott élvezet

Amikor a marketing termék élvezi termék mivoltát

Kezemben a Fojtik-Veres. (Elnyújtott élvezet...?; Négy beszélgetés a marketingről. Akadémiai Kiadó, 2006).
Még a fociról is szó esik benne, és az európai focidrukkerről is, aki "nem azért szereti Ronaldinhót, mert mondjuk, 179 mérkőzésen volt most valuable player, hanem azért, mert a foci varázslója és élvezzük, amit csinál. Külön öröm látni, hogy ő is élvezi."
Ritka termék az ilyen, amelyik élvezi termék- vagyis marketing-objektum mivoltát, eladhatóságát - mondhatnánk rosszindulatúan.
Talán csak a blogger még ilyen :-)

A játékos mint mesterember

Persze a pályán nem a játékos termék mivolta, hanem mesteremberi vagy ritka esetben művészi mivolta a lényeg, aki esztétikai örömöt nyújt, s a teljesítményének százalékos kimutatása vagy a pénz, a produkció ára (akár extra ára is) az adott pillanatban csupán másodlagos. (Nem úgy a klubja pénztárosának!)

Mindemellett Ronaldinho marketing-támogatást is élvez, kommunikációs felhő lengedez körülötte, naponta írnak róla a lapok, nyilatkozik a televíziókban, a házának belseje magazinok színes lapjain és az interneten lesz bejárható - vagyis valóságos marketing-objektum a pasas.

A nagy kérdés az, hogy eme marketing-burok nélkül mennyivel csökkenne a piaci értéke, az eladhatósága?

Az elfelejtett marketing következménye

Általánosíthatunk is: mi történne, ha egy reggel arra ébrednénk, hogy minden reklámot elfelejtettünk, amit láttunk-hallottunk valaha? (A kérdést indokoltá teszi, hogy a reklám fogalma naponta kap dühödt támadásokat.)

Ott állnánk az ABC-áruház pultjánál, s fogalmunk se volna mondjuk az ásványvizekről. El kellene olvasnunk valamennyi ismertetőjét, hogy eligazodhassunk. Minél nagyobb választék tornyosulna előttünk, annál hosszabb ideig tartana a választás folyamata. Meg kellene értenünk, hogy mit jelent, ha ugyanannak a márkának más színű a kupakja. A korábban ismert hírnév, az "ásványvíz versenyeken" elnyert díjak belénk táplált ismerete sem segítene.

A megszokott rutin helyett (akár igaz, akár hamis érveken alapul is az) mindent újra kellene gondolnunk. Az ilyen bevásárlás bizonyára elnyelné a napunk. Este fáradtan térnénk haza, annak ismerete nélkül, hogy melyik csapatban is rúgja a labdát Ronaldinho, akiről amúgy semmit sem tudunk. Bekapcsoljuk a tv-t, meccset szeretnénk nézni, de vajon melyiktől várhatjuk a varázslatot?

Messi vagy Ibrahimovics?

Nézem az FC Barcelona Messivel felvonuló, Deportivo elleni meccsét, amely felettébb izgalmasra sikerült, s a Barcelona tizese három góllal is megkínálta a Deportivo La Corunát. (Deportivo - FCB 4:5)
Az argentin csatár, Lionel Messi, a katalán csapat csodacsatára alacsony, fürge, jól cselező futballista - akinek eredményes, szemre is szép játékát figyelve könnyen juthatunk arra a következtetésre: az igazán jó csatár minden bizonnyal alacsony termetű kell, hogy legyen, ez az alapja gyorsaságának, amellyel oly' ragyogóan cikázik a védelmeken át. Hát persze, hogy az alacsony játékosokból lesz jó csatár, gondoljunk csak egy korábban játszó világklasszis argentinra, Maradonára. Sőt, a mi zseniális Puskásunkat sem tekinthetjük hórihorgas labdarúgónak.

Nézem a svéd válogatott németek elleni, világbajnoki selejtező csoportban zajló csatáját, ahol is a svédek 0:4-ről, vagyis a sírból  hozzák vissza az eredményt és mentik a pontot. A 4:4-es végeredmény első svéd gólját Zlatan Ibrahimovics fejeli. Zlatan magas, erős testű, csupa izom játékos, védő legyen a talpán, aki útját állhatná. Nyilvánvaló, hogy ilyen magasság és ennyi izomtömeg kell az eredményes játékhoz! Gondoljunk csak bele, egy korábbi zseni, a brazil Ronaldo is ilyen testfelépítéssel volt képes megszerezni a mindenkori csapatának a góljait.

Ugye, ismerős dilemma?!

Mindez a napokban látott, két jól pozicionált * reklámról jut eszembe.
Az egyik szerint - ezt egy autóalkatrészt árusító üzlet autóján láttam:   Pontosan illeszkedik - mert gyári! Aztán már nem is tudom hol, azt olvasom: Ugyanannyit tud - harmadáron! Válasszon utángyártott alkatrészeinkből!

Lám, mégiscsak nekünk kell döntenünk, ha jó az ellentétes érveket felvonultató két különböző reklám!