Blog és hír - azonosságok különbségei

Nem is egy barátom, ismerősöm indul neki mostanság a cégblog írás rögös útjának, s beszélgetéseink során a blog mellett a hír fogalma is többször előbukkan. Hol úgy, hogy a blog nem olyan, hol pedig úgy, hogy ebben-abban azért mégiscsak hasonlítanak egymáshoz.

Az újságíró nem blogger, de a bloggerből lehet újságíró?

Hírt író újságírótól meglepő fordulat volna - tárgyszerű beszámoló helyett - ha mondjuk az bukna elő belőle, hogy a sajtótájékoztatót tartó cég képviselője mamlasz, raccsolva badarságokat beszél, rosszarcú és a sajtótájékoztatón felszolgált pogácsa sem olyan finom, mint a nagyanyjáé volt, az üdítőben pedig fájóan kevés a buborék.

Blogban viszont simán elmegy az egész - ha ez lényeges és igaz!

A hír, mint minden OBJEKTÍV újságírói műfaj alapja, a

  • Ki?
  • Mikor?
  • Hol?
  • Mit?
  • Hogyan?
  • Miért?

kérdésekre igyekszik választ keresni.

A személyes blog viszont lehet erősen szubjektív, egy személyiségen átszűrődő világról vall - s a cégblog is nyilván ebből a körből "származik". Tehát SZEMÉLYESSÉG nélkül nincs igazi blog.

Objektivitás és személyesség egyébként jól megférhet egymás mellett, és erre a "párra" cégblog esetén szükségünk is lesz.

A hír és a blog azonos szabályai

A hírre és a blogra hatnak ugyanolyan szabályok is.
A hír értékét a közelség, az érintettség, az aktualitás, a celebrity, a negativitás, a váratlanság és a dossziéhatás növeli.

A cégblogban ugyanezek a tényezők érvényesülnek.
Csak itt a gyorsaság nagyobb sebességet jelent és az interakció révén ezer új gondolat készíthet elő vagy építhet fel egy cselekvést. Vagyis a blogban a közösségi erő is jelen lehet, míg ez egy egyirányú hírnél nem éppen tipikus.

A címadás fontossága mindkettőnél azonos. (Rövid, csattanós, lényeget elmondó, blikkfangos... vagy épp ellenkezőleg)

A lead (a téma összefogott bevezetése) a blogban sem árt.

A háttér felmutatása - linkekkel- a blogban is a bejegyzés végére illik, miként azt megszoktuk az elektronikus újságírásban.

És még mennyi mindent érdemes figyelembe vennünk.
Pszichológia, netes és marketinges szakirodalom...

***

Kapcsolódó írások:

A hír fogalma a Wikipédiában

A blogstratégia és a szakmai blog előnyei

A blog médiaereje, CGM és más ínyencségek

Hírvilág, online és print lapok: béltisztítás

Címkék: blog, céges blog