Amikor a politikai marketing szétzilálja a jelentéstartalmakat

Politikai marketing a lakatfalon
Hadi lakatot a lakatfalra?

Olvasom a mai Dunántúli Naplóban a hírt, amely arról tudósít, hogy Hende Csaba honvédelmi miniszter úr a Tubesre - a mégsem itt építendő NATO-lokátorhoz - vezető úton leszedte a pécsi önkormányzat által lelakatolt sorompóról a lakatot. A lap megírja még, hogy mindez a pécsi polgármester baráti  jelenlétében történt. A miniszter úr a lakatot mindjárt át is adta a Civilek a Mecsekért Mozgalom képviselőjének, aki kilátásba helyezte, hogy a lakatot várhatóan a pécsi lakatfalra fogják kattintani. Ez nem politikai marketing rávetítése egy civil objektumra?

A politikai marketing kerülése - ha lehet

Mivel ez itt szakmai blog (a marketing, kiváltképp az online marketing kérdéseivel foglalkozó blog), előljáróban le kell szögeznem, hogy nem politikai okból fogok a logikai elemzésnek. A magam részéről a magyar demokrácia válsága, kiforratlansága "állatorvosi lovának" tartom a teljes pécsi lokátorügyet, amelyben minden fő politikai erő a ló egy-egy darabját képviseli, már bocsánat a megfogalmazásért. Különösen az érvénytelen pécsi népszavazás mutat rá arra, hogy a "res publica", a közös ügyek intézése Magyarországon (még) nem problémamentes.

De visszatérve a hírhez: az akció PR-felelősei aligha jártak el bölcsen, hiszen a három felé osztott marketing-dicsőségből csak harmadnyi jut egy-egy szereplőre. Ha a kormány és a pécsi önkormányzat összeforrotságának kiemelése volt a cél, akkor "kár volt" a hegyet védő elszánt civil csoportnak is glóriát osztani, mert - különösen a konkrét lakatfal említésével - elviszi a hangsúlyt a jelképes tartalmú üzenet elől. (Amelyre az önkormányzati választások előtt vélhetően oly' nagy szükség volna).

Hanem a lakatot a lakatfalra logika az, amely rámutat arra, hogy mi is történik igazán, amikor a politika "behatol" a civilek közé.
Éppen a minap elemeztem eme blogban a pécsi lakatfal helyzetét és volt szerencsém két rádióműsorban is ezt tenni.
A pécsi lakatfal a szerelemről szól, a szerelmesek kattintják ide a lakatjaikat - tehát a lokátorépítők elől utat védő sorompó lakatjának azon semmiféle keresnivalója nincs. Ez az ötlet, a politika által vezérelt szándék annyira perverz és undorító, hogy remélem a kiagyalói el fognak állni a szándékuktól.

Persze egy dolog a remény és egy másik dolog a politikai marketing, amely felzabál minden felzabálhatót. Mert micsoda gyönyörű televíziós képet lehet majd abból csinálni, ahogy a polgármester úr, a főcivil meg X, akinek éppen szüksége van országos PR-reflektor fényre a kormányból, együtt felkattintják a szerelem pécsi lakatjai közé ezt a lakatot is. A hadi lakatot.

***

Lakatfalról, lokátorról, politikai marketingről korábban:

Mindenkit le kell váltani – politikai marketing

A pécsi lakatfal és a virtuális tér

Gerillamarketing, flashmob: NATO radart akarok!

Pécs: a polgármester nem PR!