Márkanév, terméknév, lineáris választékbővítés - hogy milyen brandek vannak

Az imént beszélgettem egy híres termék márkakereskedőjével. Beszélgetés közben szerényen megjegyeztem, hogy amúgy nincs ember a planétán, aki bemegy a SONY Centerbe és hetykén kiböki: kérek szépen egy BRAVIA KDL-32 BX400 Full HD LCD tv-t.
Ilyen ember nincs még kitalálva, erre legfeljebb valamilyen neten elvarázsolt, küldetéses vásárlást megvalósító pasas lehet csak képes, az is csak papírról, szemüvegben, a márkanév szerelmeseként.

Típus, márka, választék

- Pedig hozzáértő módon "olvasva" a terméket megtestesítő típusszámot, abból sok mindent ki lehetne ám olvasni - okított beszélgetőpartnerem.
- A SONY-nál a KDL után lévő szám például a képátmérőt jelenti, igaz, collban, de a magyar vásárló már ért "collul". Vagy ha nem, hát könnyen készíthetünk egy táblázatot. A példa kedvéért:

  • a 37" 94 centimétert,
  • a 40" 102 centimétert,
  • az 55" pedig 138 centimétert jelent.

Egyszerű ez.

Pedig a fenti példa még hagyján, hiszen azonos terméken belül keresgélhetjük méretre, színre, tudásra bontva a nekünk megfelelőt.

Amikor a márka önmagát túlnövi

Az igazi zűrzavar akkor áll elő, amikor a márkanév birtokosa a márkanevével kezd el marketing háborút viselni a nagyobb profit reményében.
Ilyen teszem azt a Mercedes márkanév, amely a megbízható német luxusautóként vonult a köztudatba, bár a gyár mindent elkövet a márkanév tartalmának elveszítéséért.

Ugyanis ma már nem csak a felső kategóriában, hanem a kisautó kategóriában is találunk "Mercit",  sőt a Mercedes kamion is szépen tépi az utakat.
Mondhatnánk, még ez is hagyján, mert legalább a járműiparon belül marad a zűrzavar.

Az igazi márkanév-tartalom szétverés akkor következik be, amikor inter-iparági választékbővítést láthatunk. Amikor Pierre Cardin az illatfelhői mellé Pierre Cardin ingekkel is piacra szállt, az volt az igazi őrület.
- Kérnék szépen egy Pierre Cardint!
- Bugyi, melltartó, ing, foszforeszkáló kötőtű, autó vagy parfüm legyen?

***
Beszélgetőpartneremről is szó esik itt (A sztori szempontja fejezetben):
A blogstratégia és a szakmai blog előnyei