Amikor a honlap elindul a lejtőn

Amikor a honlap beteg

Eddig sem voltak panaszmentesek a fórumok, a személyes találkozók és az e-mail fiókok, de mostanában igazi hangzavar uralkodik: visszaesett a honlapunk, elindult lefelé a lejtőn, a szakadék mélyére sorolta a Google, már nem is látjuk és ez egy valóságos SEO talány … mit tehetnénk?
Az aggódó fél magatartását a pánik helyzetben általában az alábbi logikai sor tükrözi.

A weblap tulajdonosa vagy kezelője a legutolsó beavatkozás sikertelenségére gyanakszik, megpróbálja rekonstruálni: ki, mikor, mit változtatott.
Második lépésben a vírusfertőzés kerül napirendre, amelynek elvetése után a gyanakvás lép elő: külső támadás, azok ellenőrzése, akik ftp vagy más hozzáféréssel rendelkeznek.
Amikor ez a nyomozás sem vezet eredményre – és közben továbbra is lejtőn a honlap –, akkor a belső hibák számbavétele történik meg: elavult a honlap vagy annak egyes részei.

Ilyenkor a régi verziószámú CMS helyén megjelenik a legfrissebb verziószámú, az egyik rendszert felváltja a másik, sőt tégláról-téglára megtörténik a kód ellenőrzése is, új nevet kapnak a képek, kitöltésre kerülnek az eddig hiányzó alt-ok, rövidülnek a hosszú title és description tag-ek, szóval javításra kerül mindaz, amit a Google Webmestereszközök (új nevén a Search Console) javasol … és így tovább.
És akár csak a civil életben, ilyenkor jön el a csodadoktorok ideje is, a varázsanalitikai eszközök, a varázsigék és varázskódok beültetésének ideje, és a tuti tippek keletje is irgalmatlanul megnő, mert persze kínálat is van rendesen.

Csakhogy a honlap - az süllyed tovább.

A 301-es átirányítás, mint terápia

Ekkor jön el az ideje annak végiggondolására, hogy talán nem is most “vétkeztünk”, talán nem is most rontottunk el valamit, hanem a kereső algoritmusa változott meg és a régi hibát most fedezte fel, most büntet bennünket a régi vétkeink miatt.
A hírek szerint a Google átlag már NAPONTA egyszer frissíti, változtatja az algoritmusát. Spam, vagy spamnek tekinthető honlap legyen a talpán, amelyikre előbb-utóbb nem kerül sor.

És ekkor a felejtés homályából előbukkan egy régi hang, amelyik rábeszélt minket pl. a több domain megvételére, merthogy az nekünk nagyon jó lesz és a több domainen a sok honlap és azokon a sok link is nagyon jó lesz – és eddig ez tényleg elment valahogy, de most már nem megy el!

Megfigyelésem szerint az azonos tulajdonos birtokában lévő, azonos kulcsszóra működtetett honlapok esetén azt figyelhetjük meg, hogy a saját domain-ben szereplő kulcsszóra vagy teljes kulcskifejezésre ugyan bejön a honlap, de semmi másra nem. Vagy “érthetetlen módon”egyre hátrébb.
SEO szakemberek ezt a jelenséget honlap kannibalizmusnak nevezik.

Ilyenkor egyetlen orvosságunk lehet: a lényegét tekintve duplikált tartalmú honlapok megszüntetése. Mint az ismert filmben: csak egy maradhat! Törlés vagy 301-es átirányítással a honlapok egyesítése. Ez az igazi gyógyszer!

***

Elolvasásra ajánlom a keresőoptimalizálás alapjait részletesen ismertető bejegyzést: keresőoptimalizálás

És egy friss bejegyzés avitt honlapokról: SEO teendő: a címcimke újraírása