A keresőoptimalizálás ritmusairól

Grafikon: ismétlődés a keresőoptimalizálás során
"Fűrészfog" ritmus

Ismétlődések a webanalitikában

Ha a természetnek ritmusa van - gondoljunk csak például a Fibonacci sequence létezésére: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 és így tovább - akkor miért is ne lenne ritmusa (és esetleg dallama is) a Googlenak és benne a keresőoptimalizálásnak, a SEO-nak is? :-)
Nézzünk is rá a nyitóképre, amely a Google Webmestereszközök (Search Console) friss grafikonjának részlete. A grafikon a Sofőröm Sofőrszolgálat * interneten történő kereséseinek ritmusát mutatja meg.

A ritmikusság alapját az adja, hogy az emberek a hét napjain nem egyforma intenzitással igénylik a sofőrszolgálat szolgáltatását, hanem jellemzően a "buli napokon", vagyis pénteken, majd még erőteljesebben szombaton vennék igénybe. Ilyenkor ugrik meg a kereslet és ezzel együtt a sofőrszolgálat kulcsszó iránti kereslet is. Így megy ez hosszú hónapokon át, s ennek a webmestereszközökben látható lenyomatát akár "fűrészfog" ritmusként is aposztrofálhatjuk, hiszen úgy sorakoznak a kiugró hétvégi keresések hegyei, mint a fűrész fogai.
Ez persze nem csak érdekesség, hanem lehetőséget ad a cég menedzsmentjének, hogy akár rápillantással nyomon követhesse - rendben mennek-e a dolgok.

(Persze azt tudnunk kell, hogy a webanalitikát nem képviselheti vagy helyettesítheti egyetlen diagram, és azt a tényt is jó ismernünk, hogy a Google Webmestereszközök általában két-három nap késéssel reagál, vagyis nem valós idejű szolgáltatás.)
A fentebb leírt ritmikusságnak nagyobb időintervallumban is számos példáját találhatjuk meg. Például szaloncukrot, télikabátot, pulóvert, orrcsöppöt nyilván kevesebbszer keresünk nyáron, mit a zord téli időben. Ha ezt grafikonon ábrázolnánk vagy egyszerűen letöltenénk a Google Trends eszközével, ugyancsak "fűrészfogakat" láthatnánk, csak nem heti, hanem évi ritmusban.

Azonosságok és különbségek

Ha már a személyszállítás területére tévedtünk, nézzük meg, hogy annak különböző ágai mutatnak-e hasonló ritmikusságot.

Grafikon: igény taxira és sofőrszolgálatra
Piros = taxi; kék = sofőrszolgálat

A Google Trendsről származó diagram azt mutatja, hogy a szilveszter éjszakájához kapcsolódó hetet leszámítva, amikor is csupán minimális keresés emelkedést tapasztalunk a sofőrszolgálatoknál (és nem csak a Sofőröm Sofőrszolgálatnál), miközben a taxikra keresés iszonyú magasságokba emelkedik, az elmúlt egy évben maga a ritmus erős párhuzamosságot mutat.

Persze tudnunk érdemes, hogy a taxi és a sofőrszolgálat szolgáltatás tartalma erősen eltér. A taxi a személyszállítás klasszikus iparága, amikor is az utas magához rendeli a taxit és azon elviteti magát.
A sofőrszolgálat ezzel szemben azt nyújtja, hogy ha a valahová megérkezett autótulajdonos már nem tudja vagy nem akarja a saját autóját vezetni a következő célállomásig, akkor a sofőrszolgálat viszi el a megrendelőt a megrendelő saját autóján. Ilyen szituáció spontán (például nem várt alkalommal alkohol fogyasztás; rosszullét) és tudatos tervezéssel is előállhat. (Utóbbira példa lehet egy esküvő, ahová a násznép egy része a saját autóján érkezik, de a menyasszonytánc után már nem feltétlen ajánlatos a jogosítványt vagy a családtagok életét kockáztatni.)

A fentiekből következően a 2014 novemberétől Budapesten már működő Uber jóval közelebb áll szolgáltatás tartalomban a taxihoz, mint a sofőrszolgálathoz. Gondolnánk tehát, hogy az Uber szilveszter táján ugyanúgy emelkedett a keresések listáján, mint a taxi. Ezzel szemben ezt látjuk a Google Trends éves grafikonján:

Diagram: így hívták a taxikat és az Uber sofőröket
taxi = kék; Uber = piros

Mondhatnák a ritmus eme nem várt fordulatánál, hogy íme, ez már az Uber improvizációja a nagy Google zenében :-)

***

Online ismeretterjesztés: a keresőoptimalizálás (SEO)