Politikai marketing: hogyan járassunk le valakit ma Magyarországon

A karaktergyilkosság képlete

Olvasom az MTI-től átvett hírt, a politikai lejáratás iskolapéldájaként. Nagyjából ugyanúgy zengetik meg minden online és nyomtatott médiumban, televízióban és a rádióban is.
Ha egyet elemzünk - elemeztük mindahányat.
Nézzük például a Népszabadságot:

"Hagyó Miklós korábbi szocialista főpolgármester-helyettes volt szóvivőjét péntek reggel állították elő a rendőrök..."

Hagyjuk el a neveket, hogy bármikor hasznosítható újságírói képletként használhassuk azt a jövőben is.
Tehát ha X.Y.-ot akarjuk lejáratni, akkor íme a képlet:

X.Y. korábbi akárkinek a volt akárkicsodáját elvitték a rendőrök.

Az olvasó és X.Y.

Mivel az olvasó általában figyelmetlen ember a korábbi és a volt szó el fogja veszíteni jelentőségét és ennyi marad a botrányra amúgy is éhes lapolvasó tudatában:

X.Y. akárkicsodáját elvitték a rendőrök.

Egyre közelebb kerülünk ahhoz, (még ha olvasunk is X.Y. neve mellett egy jelentéktelen, nem is ismert nevet valahol a szövegtestben), hogy X.Y.-t zűrös madárnak tekintsük, akinek, lám, a rendőrséggel dolga akadt. Az ilyen nyilvánvalóan nem egy derék ember.
A nem derék embernek elkönyvelt politikusoknak pedig általában már annyi. Függetlenül attól, hogy a barátai vagy az ellenfelei voltak-e képesek a gerillamarketingen túlmutató, sötét politikai marketing fogalomkörébe tartozó képletek használatára.

***

Kapcsolódó írás:

A Rágalomária marketinges megközelítése

A marketing világa: rágalom és bagatellizálás