Párthonlapok a neten
Párthonlapok a weben - online marketing nagyító alatt
Négy évvel ezelőtt Párthonlapok elemzése címmel - akkor még általánosan nem használt megközelítésben - pillantottam rá a parlamenti választásokon esélyes pártok honlapjára, hiszen elemzésemben a Google nyilvános PageRank értékére valamint a párthonlapokra mutató linkek számára is figyelmet fordítottam.
Hogy ma sem általános ez a fajta megközelítés, azt azon mérhettem le, hogy Török Gábor politológus ugyan említi mai blogbejegyzésében közzétett elemzésében az internetet, de az általam említett tényezőknek abban se híre, se hamva.
Így most az általa közzétett adatokat kiegészíteném, finomítanám az alábbi táblázattal:
Párt neve | PageRank | Linkek száma |
FIDESZ | 6/10 | 39.087 |
MDF | 6/10 | 15.367 |
SZDSZ | 6/10 | 8.492 |
MSZP | 5/10 | 15.154 |
Jobbik | 4/10 | 16.977 |
LMP | 5/10 | 8.825 |
A PageRank értéket a win7-en futó InternetExplorer 8-ra telepített Google Toolbar-ral mértem. A linkek számát a Yahoo.com-on a link:párthonlap url-je beütésre kapott "inlinks" mezőben nyert eredmény adja.
Párthonlapok és a PageRank változásai
Meglepő, hogy a négy évvel ezelőtti állapothoz képest az MSZP honlapjának PageRank értéke 5/10-re esett vissza. Persze a négy évvel ezelőtti helyzethez képest más komoly változásokra is ablakot nyithatunk majd a választásokig megszülető elemzéseinkben.
Ilyen lesz a totális marketing megjelenése, amely alatt az is értendő, hogy az interneten minden eddiginél hevesebb és kiterjedteb "csatározásokra" számíthatunk.
A statikus párthonlapok mellett a blogok és a közösségi hálózatok, a közösségi média (social networking, social media) eszközein is pattogni fog a politikai marketing jól felfújt labdája.
Jellemzésképpen: ma a twitteren Somogyi Zoltán (MDF) hivatkozik a HVG-online-on megjelent Kubatov (FIDESZ pártigazgatóval készült) interjúra.
Abban egyébként ugyanúgy olvashatunk az internetes jelenlét kiterjesztésének szándékáról, mint azt korábban a Jobbik is ajánlotta híveinek.
A Google Keresési Trendek eszköze is jó szolgálatot tehet az elemzéseinknek. Ezzel az eszközzel már most kimutathatjuk, hogy a Google keresőben Magyarországon a legtöbben a Jobbik-ra kerestek rá az elmúlt 12 hónapban. (A FIDESZ és az MSZP még dobogós helyen áll.)
Mindenesetre az internetes megjelenés sokkal nagyobb jelentőséggel bír majd a kampány során, mint eddig bármikor. A láthatóság itt már aligha elég :-)
***
Hivatkozott webhelyek, fogalom tisztázások:
Párthonlapok elemzése 2006 (Benne a PageRank fogalma)
Upgrade 2010.01.11 19.48
Máris látom statisztikai rendszerem segítségével, hogy az LMP blogfigyelő motorja jelezte számukra, hogy írás jelent meg a neten a pártról s rá is néztek a bejegyzésemre. A pártok internetes magatartására egyre jellemzőbb lesz ez a fajta "preventív" magatartás: semmi sem jelenhet meg úgy, hogy ne tudna róla azonnal a párt valamelyik embere (funkcionáriusa, aktivistája)!