Pozicionálás: példa a munkavédelem területéről
[caption id="attachment_2499" align="alignleft" width="150"] Munkavédelem[/caption]
Akár cégreklámot készítünk, akár terméket akarunk reklámozni, - akár hagyományos újságba, akár Google AdWords-be vagy csak egyszerűen a honlap szövegtörzsébe akarjuk azt építeni - szemben találjuk magunkat a pozicionálás szükségességével.
A pozicionálás egyik - bizonyára a legfontosabb - alkotóeleme az egyedi tulajdonság felismerése és annak hatékony közlése. Számomra a klasszikus példa David Ogilvy Rolls-Royce reklámja. A reklámszakma guruja csakis az alapos munkában és a számokban, a mérhető eredményekben hitt.
Éppen ezért a Rolls-Royce reklám elkészítése előtt az áruval ismerkedve három hétig irdatlan mennyiségű műszaki leírást, teszteredményt is elolvasott. Ezek között olvasta egy mérnök megjegyzését: "Hatvan mérföldes sebességnél a leghangosabb zajforrás az óra".
Ogilvy ebben a mondatban találta meg az autó reklám-pozícióját, a csendes luxus-erőmű képzetét keltő mondatot, amellyel minden más autótól megkülönböztethető lesz bárki számára az országúti gép - és ezzel a mondattal indította újságreklámját.
Munkavédelem és tűzvédelem: Anbo Italy
Ez a történet jutott eszembe, amikor az Anbo Italy egyik tulajdonosával beszélgetve kiderült, hogy a munkavédelem és a tűzvédelem területén dolgozó vállalkozásnak, a cég évtizedes fennállása alatt egyetlen ügyfele sem kapott bírságot a hatóságoktól. Pedig a referenciákból kiderül: széles, nemzetközi ügyfélkör jellemzi az Anbo Italyt.
Ezzel máris eljutottunk a céget másoktól megkülönböztető, valóságos tulajdonságához - a kőkemény szakmai megbízhatósághoz.
Ez az egyetlen tulajdonság persze sokjelentésű is egyben. Megmozgatja a biztonságra törekvő ügyfél fantáziáját, aki nem akar bírságot fizetni és ezt a nyugalmat a bírságok töredékéért "beszerezheti" az Anbo Italy, nemzetközi tapasztalatokkal bővített szolgáltatásaiban.
Mellesleg jegyzem meg, hogy az AdWords hirdetéseket szemlélve csupa fenyegető típusú reklámot látok - ne hagyja megbüntetni magát, forduljon hozzánk stb. - és az olcsó szó sűrű előfordulását. Ebből a közegből igenis, a valóság markáns megfogalmazásával ki lehet törni az új terepen, az internet terepén a pár hetes honlappal is.
Mindenesetre a honlapszövegben már feltüntettük a mondatot:
"Több, mint tíz éves fennállásunk alatt egyetlen ügyfelünknek sem postáztak munkavédelemhez kapcsolódó büntetést!"
***
Portré: Munkavédelem: bírságot vagy nyugalmat
A pozicionálásról másutt: Pozicionálás és SEO