Az egyszerűség tarol

Vendég bejegyzés, írta: Görögh Attila, az Alfa-Glossza fordítóiroda ügyvezetője

A marketing szépségéről egy reklámfilm példáján át

Már régóta szemezgetek a youtube-on a reklámfilmek között, most 1 ínyencséget szeretnék bemutatni Nektek. Ha olyan lelkesen érdeklődtök a marketing iránt (mint mondjuk… én), akkor lehet, hogy számotokra nem okoz majd akkora újdonságot, viszont ha csak mostanában fedezitek fel ezt a csodálatos szakmát, tantárgyat, tevékenységet filozófiát, akkor remélem, tudok még újat mutatni.

Remekül pozícionált termékek, remekül szegmentált célcsoportoknak. Magyarországon a kis- és középvállalatok nem igazán mernek pozícionálni – de pont nekik lenne a legnagyobb szükségük rá. Nézzük is a videót, utána pedig elemezzük egy kicsit:

A videóban remekül megfigyelhetők a „nagy marketingesek” alaptörvényei, úgymint:

  • Fogalmazd meg 1 mondatban a tevékenységed: „for a dollar a month we send high quality razors right to your door.”

  • Miben más, mint a versenytársak? „right to your door” – igen, házhoz szállítják a borotvádat, így sosem feledkezel el az új pengékről a bevásárlásnál. (A férfiak különben sem használnak bevásárló listát, csak a nők – ők viszont honnan tudnák, hogy férjuramnak elfogyott a pengéje?)

  • Minőség: (ezt viszonylag egyszerűen elintézi Mike, egy huszáros vágással odamondja a tutit a kétkedőknek: „Are the blades any good? No! Our Blades Are F**KING GREAT.”

  • Termékjellemzők. Ogilvy mester írta egyszer (emlékezetből idézem, elnézést a pontatlanságért): „Néha az is hatásos reklám, ha csak egyszerűen leírjuk a termék jellemzőit”. Ennek szellemében Mike imígyen szólt: „Each razor has stainless steel blades and Aloe Vera lubricating strip and a pivot head. It’s so gentle a toddler can use it.”

  • Árstratégia - a marketingmix egyik alappillére: „And do you like spending $20.00 dollars a month on brand name razors. $19, go to Roger Federer.” Fogalmam sincs egyébként, hogy Mike-nak mekkora profitja marad az 1 dolláros árból (ha valóban annyiért adja), de az árstartégia kétségtelen: a legolcsóbbnak lenni a piacon. (A „legolcsóbb” kategóriát igazából nagyon sokan ostromolják, de pont a KKV szektornak kerülnie kell az árharcot: alacsony árakból senki nem él meg, nem beszélve arról, hogy a fogyasztó alacsony árhoz alacsony minőséget társít.)

  • Pimaszul odamondogat a piacvezetőnek (Gillette), nagyon ügyesen – ugyanis arra épít, ami már eleve a fogyasztó fejében él a borotvákról: „And do you think your razor needs a vibrating handle, a flash light, a back scratch-er and ten blades? Your handsome ass grandfather had one blade and Polio.” És már előttünk is van, hogy a borotválkozáshoz tényleg nem kell sok: a beteg nagypapa egy pengével is babapopsi finomságúra borotválta az arcát.

  • Előnyök: ha ez még mind nem lenne elég érv, a végén ráerősít egy „MAJNE”-val (Mi a Jó Nekem Ebben?): Azonkívül, hogy nem kell havonta megvenned a pengéket, még új munkahelyeket is teremtenek: „We’re not just selling new razors we are also making new jobs.” Igazán rendes srácok – nem sajnálom tőlük a pénzem ezek után.

 Azonkívül, hogy egy rendkívül ötletes alkotásról van szó, költséghatékony is. Egy ilyen videót körülbelül pár százezer forintból ki lehet hozni. A vállalat pénzügyi adatairól nincs egyébként fogalmam, nem tudom, hogy Amerikában beleesnek-e még a KKV fogalmába, de a lényeg, hogy egy ilyen videót a legtöbb kisvállalkozás megengedhetne magának. Aztán szájról-szájra (mouth-2-mouth, vagy ahogy a web2 korában hívják – mouse-2-mouse) járna a reklám. A lóvé meg csak dőlne.

Magyarországon is volt már hasonló próbálkozás, nem tudom, hogy az eredeti céghez mennyi köze volt, de egy hideghívás alkalmával engem is elértek egyszer. Próbaterméket akartak küldeni „ingyen”, nekem csupán a postaköltséget kellett volna fizetnem.

Az az igazság, hogy egy kicsit hülyén nézett ki, hogy ingyen van, de mégis fizetnem kell érte (én már csak ilyen kényes vagyok), úgyhogy nem tudtam meg, hogy nálunk mennyire prosperál ez az üzleti modell. Bár gyanítom, hogy a „right to your door”-ról más jut eszébe, egy amerikai kertvárosi lakosnak („ha nem vagyok itthon, majd bedobja a kertbe a futár, úgysem viszi el senki”), mint egy csepeli 4-ik emeleti panellakásban élőnek (mi lesz ha épp nem vagyok otthon? Mehetek a csomagért a postára, ahol minimum 30 percet kell várnom…)

További jó munkát kívánok mindenkinek!

U.I.: azóta már nem Csepelen élek, de továbbra is a jól bevált Gillette-et használom, amihez a pengéket a közeli hipermarketben szoktam megvásárolni. De a videóról alkotott véleményemet a lakóhelyváltás nem befolyásolta – továbbra is imádom.

A szerző - Görögh Attila - az Alfa-Glossza Fordítóiroda ügyvezetője.
Honlapja: Fordítóiroda

***

Még az Alfa-Glossza Fordítóiroda minőségéről:

Versenyképes oldalak

Marketing: Ár és minőség