Honlap, blog, cégblog - legyen?
Cégblog - lenni vagy nem lenni
Most, amikor egy jól körbehatárolható ügyfélkörben az Internet - marketing - cégblog gondolatkör szemrevételezésére készülünk, mit is tanácsolhatnék elsőként? Nyilvánvalóan azt, hogy mindannyian gondoljuk végig: az interneten való jelenlét mit hozott eddig a cégünknek.
Úgy képzelem valahogy, ahogy azt Schneider Ferenc, az Agrix ügyvezetője tette blogban, egy vendégbejegyzésben.
Először arra kereste a választ, hogy vajon gyarapodtak-e a honlap révén a megkeresések?
Ennek a kérdésnek a megválaszolásához több út is vezet.
A legkézenfekvőbb támpont a vásárló webre történő hivatkozása a vásárláskor.
Olyan cég esetében, ahol az Interneten át rendelni is lehet (pl. ilyenek a hotelek), egészen precízen kimutatható a webnek köszönhető forgalom.
A honlap "érlelődését" a tárhely szolgáltatója által biztosított statisztikai adatokkal, de még inkább a Google Webmester Eszközök és a Google Analytics nyújtotta részletes és beszédes adatokkal követhetjük nyomon.
Ezek segítségével számtalan összefüggésre derülhet fény.
Megtudhatjuk, hogy hogyan hullámzik honlapunk látogatottsága, mely menüink kedveltek, s melyek nem azok. Hosszabb és rövidebb távon is mérhetünk, összehasonlíthatunk, megtudhatjuk mely szavakra, kifejezésekre kerestek rá a látogatóink, a keresőkben melyik kulcsszóra hányadikak vagyunk és így tovább.
Jay Conrad Levinsonnak, a Gerillamarketing c. könyv szerzőjének - alcíme az üzleti siker kézikönyve - van az elemzés okára egy komoly érve:
“ a marketing csak akkor kreatív, ha forgalmat köszönhetünk neki.”
Ha már tudjuk, hogy honlapunk kreatív marketingre épül, azaz forgalmat generál, akkor eltűnődhetünk azon, tovább lépjünk-e?
A továbblépést az elméleti megközelítés a cégblog irányába, a potenciális vásárlókkal történő párbeszéd felé lökné.
Mit remélhetünk többletként tőle? Mekkora ráfordítást igényel (pénzben, felkészültségben, időben)? Írónak kell-e lennie az üzleti - vagy másképpen fogalmazva - a cégblog szerzőjének?
Amikor ez a kérdéssor felmerül, én általában Horváth Attila (Bélyegző Express, Budapest) bloggerbarátomnak, üzletembernek egy, a Pécsi Tudományegyetem Webmarketing Workshopján elhangzott, vallomásos mondatára szoktam utalni:
"... a korábban szokásos offline piaci ösvényhez képest az Internet egy nyolcsávos autópálya."
De idézhetem Falus Gergelyt is, az Európai Integrációs Központ vezetőjét:
"Az unió közel 500 milliós piaca ötvenszer akkora, mint a magyarországi. Ezt egy kollégám egy kissé leegyszerűsítő, ugyanakkor találó hasonlattal úgy szokta érzékeltetni, hogy gondoljuk el, ha a saját kertünkben termelt almánkat szeretnénk eladni, hol áruljuk szívesebben, egy olyan piacon, ahol tíz vásárló fordul meg naponta vagy ahol ötszáz.”
És gondolkozzunk innen tovább...
***
Kapcsolódó bejegyzések: