Cégblog, szakmaiság és politika - mit lehet, mit érdemes

A politikát kerülgetjük mint a forró kását

Általános szabályként szoktuk megfogalmazni, hogy egy cég a kommunikációja során, így a cégblog használata alkalmával is tartózkodjék a politikai állásfoglalásoktól, a pártokkal, mozgalmakkal kapcsolatosan pedig az egyenlő távolság, még bölcsebb hozzáállással pedig az egyenlő közelség elvét vallja.
Ez a fajta szabály nem érdek nélkül való, hanem azt célozza, hogy a potenciális ügyfelek teljessége fogadja el a vállalkozásunkat és ne taszítsuk el az árunk, a szolgáltatásunk iránt érdeklődőkből senkit se politikai alapon, ne csökkentsük mesterségesen a saját piacainkat.

Ne politizálj!

Hogy ez mennyire így él a köztudatban, mutatok rá példát:
Egyebek mellett ezt olvasom az onlinemarketinges.blog.hu cím alatti blog szerzőjétől:
"Előző bejegyzésem után sok észrevételt (kritikát) kaptam, hogy miért foglalkozom politikával!? Az észrevételekből nyilvánvalóvá vált számomra, hogy célt tévesztettem."
http://onlinemarketinges.blog.hu/2010/03/20/virusmarketing_es_halozatepites

Vagyis a cégblogban történő megnyilatkozásban, tágabban fogalmazva a szakmai kommunikációban a közönség sem kedveli, és szóvá is teszi a politizálásba merülést.

Cégblog, szakmaiság, politika

De nézzük az elvárt szakmai távolságtartás megnyilatkozásait kicsit más oldalról is.

Nézem a televíziót. Kiszelly Zoltán politológust kérdezik, mi a véleménye Deutsch Tamás EP képviselő twitter csiripjeiről.
Kiszelly nagyjából azt mondja: a politikai megnyilatkozás akkor ér valamit, ha azt meg is hallják, vagyis annak figyelemfelhívó jellege kell, hogy legyen. Ilyen szempontból tehát Deutsch úr twitteres bejegyzései elérik a célt.

Mint látjuk, a megkérdezett politológus nem politizál, nem ítélkezik, csupán azt értékeli, hogy a "szarházi hazaárulók" eléggé felhívó jellegű kifejezés-e az interneten. (Ellenzéki politikusokkal kapcsolatban szó szerint ilyen tartalmú bejegyzései vannak a dajcstomi néven csiripelő FIDESZ vezetőnek).

Olvasom egy szaktekintélyként elkönyvelt online marketing guru észrevételét is a saját blogjában, mely szerint Deutsch Tamásnak jót tett a brüsszeli képviselőség, lám, a multikulturális környezet hogy előhozta belőle az őszinteséget, ráadásul a korszerű internetes kommunikációt milyen eredményesen alkalmazza. Majd hozzáteszi a pártsemlegesség nevében, véleményét mindenféle pártelfogultság nélkül mondja.

Túl a szabályon: mégis politizálj!

Az én felfogásomban viszont létezik egy olyan határ, amelynek átlépésekor félre kell tennünk a hűvös szakmai megfontolásokat, mert egy általános emberi értékrend alapján szólnunk kell.
Vagyis pl. Kiszely úr nyugodtan kezdhette volna azzal a kamera előtti megszólalását, hogy amit Deutsch tesz, az sérti a demokratikus normákat, veszélyezteti az internet általános hangvételét - vagyis teljességgel elfogadhatatlan.

Hiszen Deutsch képviselő mintát is jelenthet a jövő generációja egy része számára, s ha ezt a mintát követhetőként fogadjuk el, úgy elemezzük, úgy vélekedünk róla a demokratikus nyilvánosságban, mint rendes, normális, követhető online marketing mintáról, akkor magunk is kárt okozunk.
Egyszóval szerintem létezik egy határ, amelyen túl már hiba a szakmaiság álarca mögött eltűrni a tűrhetetlent. Sine ira et studio, vagyis harag és részlehajlás nélkül!

***

Korábban, másutt ezt írtam e jelenségről: