LED nem csak ledéreknek

led-fenyek.JPG

Reklámszövegek erőtlensége

Sokszámú évvel ezelőtt, amikor az első dolgozatomat írtam a marketing tárgykörében, a Dunántúli Napló egyik számában megjelent hirdetéseket elemeztem.
Nehezményeztem, hogy olyan "slendrián", minden szellemességet és szellemiséget nélkülöző szövegeket találok abban, mint például: "Horgászatról nem csak horgászoknak!"
Azóta számtalanszor eszembe jut ez a tipikusnak mondható formula, hiszen számtalanszor olvashatunk azóta is ilyen típusú reklámszöveget.

Játékos reklámszöveg írás

Annyira belém égett az ilyen felszínes megoldások iránti rosszallás, hogy attól fogva szinte minden témán kipróbálom, hogyan is hangzana, ha primer módon "elsütném" a szöveg-alap mintáján létrejövő "reklámszöveget".
Kultúra nem csak kulturáltaknak

Ilyen volna tehát egy marketing-automatából nyert szöveg, szinte ingyen, apróért, gondolkozás nélkül, azonnal felhasználható köntösben.

Ám a gondolatkísérletek során egészen „frappáns” megoldások is megszülethetnek, mondhatni kifejezetten jó gerillamarketing szövegek is előbukkanhatnak a marketing-automatából. Néhány, a napjainkban divatos, mesterséges intelligencián alapuló ezernyi program selejtes változata kifejezetten alkalmas lehet erre. Én ilyennek tartom a címben is megpendített megoldást:
LED nem csak ledéreknek!

Igaz, kicsit igazítanom kellett a nyers szövegen, amit a gépesített semmitmondásra kihegyezett, ám  bevett rutin kidob (LED, nem csak ledeknek), de ilyen kevés munkából ekkora haszon kifejezetten jó üzletnek számít, ha élvezi az ember a munkájában a játékosságot!
Tűrhetően pikáns szöveg, ugye?

Amikor a szó súrolja a határokat

Az egykor Horvátországból, a moratóriumot kikerülni igyekvő gerilla rádió, a Dráva Rádió adott számomra időtálló, ám kétféleképpen is határt súroló-átlépő példát ezzel a rádióreklám szöveggel:
Kapják már be – Mynthon cukorka!

Ízlelgessük csak – belefér-e a magyar össznépi kulturális felfogásba ez a biztatás?! 

Amúgy a reklám gurui azt tanácsolják, hogy a szövegünk stílusa, szóhasználata a célközönséghez igazodjon.
Korántsem mellesleg a honlapszövegek írásakor sem árt tudnunk, meddig mehetünk el, vagy a másik végéről nézve a távcsőbe: meddig kell feltétlenül elmennünk ahhoz, hogy figyeljenek fel a szövegünkre!
Lehet a SEO-nk élvonalbeli, mégsem megyünk vele semmire, ha a text olvastán a célközönség jeles tagja elborzad és megfogadja – ide se jövök soha vissza! V.ö.: Az online marketing határvidékein: a szavakról

Milyen a jó reklámspot szöveg?

Egy jó reklámspot szövegének megvan a sajátossága és a célja, hogy rövid idő alatt megragadja a hallgatók, nézők figyelmét, meggyőzze és ösztönözze őket a cselekvésre. Íme néhány jellemző, amelyeket érdemes figyelembe venni egy jó reklámspot szövegének megalkotásakor:

  1. Rövid és tömör: Egy reklámspotban csak korlátozott idő áll rendelkezésre, ezért a szövegnek rövid és tömörnek kell lennie. Koncentráljon a lényegre, és igyekezzen lényegretörő módon kommunikálni az üzenetet.

  2. Figyelemfelkeltés: A reklámspot első néhány másodperce döntő fontosságú a figyelem felkeltéséhez. Használjon megragadó kezdőmondatokat vagy izgalmas képeket/videókat a nézők érdeklődésének felkeltésére. Legyen egyedi, kreatív és emlékezetes.

  3. Célközönségre szabott: Ismerje a célközönségét, és alakítsa a szöveget ennek megfelelően. A nyelvezet, a hangulat és az üzenet legyen releváns a célközönség igényeivel és preferenciáival.

  4. Érzelmi hatás: Használjon érzelmi elemeket a reklámspotban. Az érzelmek erős hatással vannak az emberekre, és segíthetnek emlékezetessé tenni a reklámot. Legyen pozitív vagy negatív érzelem, olyan történeteket vagy helyzeteket mutasson be, amelyek az emberekben válaszreakciókat váltanak ki.

  5. Előnyök és hívás a cselekvésre: Kiemelje a termék vagy szolgáltatás előnyeit és hogyan segít a célcsoportnak. Használjon konkrét példákat vagy bizonyítékokat a meggyőződés erősítésére. Emellett ne feledje elhelyezni a reklámban a cselekvésre való felhívást, legyen az egy weboldal meglátogatása, vásárlás vagy más interakció.

  6. Hangulat és hang: A reklámspot hangulata és a hanghasználat nagyban befolyásolja az üzenet hatását. Fontolja meg, hogy milyen hangulatot szeretne közvetíteni (humor, dráma, inspiráció stb.) és válasszon megfelelő hangot vagy narrátort, amely illik az üzenethez és a célcsoport érzéseihez. Emlékezzen, hogy a vizuális elemek és a hanghatások egy reklámspot sikeres kommunikációjában is kulcsszerepet játszanak. A szöveg és a képi tartalom harmonikus egységet kell képezzen, hogy erőteljes és hatásos üzenetet közvetítsenek.

  1. Ismétlés és emlékezetesség: A reklámspotban alkalmazott ismétlés segíthet az üzenet emlékezetességében. Használjon jól felismerhető szlogent vagy motívumot, amely a célcsoport számára könnyen azonosítható. Fontos, hogy az üzenet ragadós és könnyen megjegyezhető legyen.

  2. Célzott storytelling: A storytelling vagy történetmesélés hatékony eszköz lehet egy reklámspotban. Meséljen egy rövid, érdekes és releváns történetet, amely bevonja a nézőket és kapcsolatot teremt közöttük és a reklámozott termék vagy szolgáltatás között. A történet legyen egyszerű, könnyen érthető és maradjon a reklám céljainak szolgálatában.

  3. Egyedi hang és stílus: Próbáljon meg különleges hangot és stílust adni a reklámszövegnek, amely megkülönbözteti a többi reklámtól. Legyen az humor, érzelmek, szóviccek vagy bármilyen más jellegzetes megközelítés, ami megragadja a figyelmet és az emlékezetet.

  4. Mérje fel és finomítsa: Ne feledje, hogy a reklámspot hatékonyságát mérni kell. Figyelje a reakciókat, analizálja az eredményeket és alkalmazzon változtatásokat, ha szükséges. A folyamatos értékelés és finomítás segít optimalizálni a reklámkampány eredményeit.

***

"Kötelező olvasmány": 

Címkék: szöveg, reklámspot, SEO