SEO történelem

2023.máj.02.
Írta: Bognár L Szólj hozzá!

A Google koszorút hozott a SEO sírjára?

koszoruk.JPG

Meghalt a keresőoptimalizálás?

Másfél évtizede olvasom a SEO-ról szóló "gyászjelentéseket". A SEO (keresőoptimalizálás) meghalt. Kész, vége, kampec dolores - nyugodjék békében. Nem lesz már szükség SEO tools-ra, SEO fórumra, keresőoptimalizálás blogra, nem kell már optimalizált, okosan szerkesztett oldalakra pazarolni az energiákat. A Google a személyre szabás automatikus engedélyezésével tulajdonképpen a keresőoptimalizálás koszorúját küldte el - nagyjából ezt olvashattam.
Jómagam másképp gondoltam és most is másképpen gondolom!

Az internetes keresés valóságos tudománnyá vált az elmúlt esztendőkben és ugyanúgy a változások és a fejlődés jellemzik, mint bármi egyebet a világon.

Tovább

Keresőoptimalizálás történelem - a Pillangószív

Visszatekintés 2023 elejéről

Tizenhat éve, hogy 2006 december 31-én lezárult az első magyar keresőoptimalizáló (SEO) verseny. A fél éven át tartó küzdelem nem csak a résztvevők számára, de a magyar online marketing és IT szakma számára is fontos állomás volt. Ugyanis a keresőoptimalizálás, a SEO fogalma, értelme, jelentősége ekkor kapott országos figyelmet.

Itt nem csak a sajtóhírekre gondolok, amelyek elsősorban a verseny zárása után jelentek meg és ismertettek a nagyközönséggel egy fontos online marketing jelenséget, hanem az akkori online közösségek is ízelítőt kaptak egy addig csak kevesek által ismert komplex eljárásmódról, amely által a honlapok előkelőbb helyre kerülhettek a találati listákon, így az akkor még nem ilyen nagy mértékben piacvezető Google keresőjében is.

2006-ban zajlott az első magyar keresőoptimalizáló verseny, a Pillangószív

pillangolovas-logo.jpg

(A kis logo, amely a Pillangólovas névre hallgatott, az én versenylogómként funkcionált.)
A verseny célja az volt, hogy az addig a keresőkben nem szereplő pillangószív szóra foglaljuk el a verseny zárásakor az első helyet. Aki ezt eléri, az lesz a győztes.
Persze, ahogy ez lenni szokott, nem mindenki örült a versenynek, csak az orrukig nézve nehezményezték a sok "pillangószíves szemetet" a keresőben, nem látva a "történelmi távlatokat", az ismeretterjesztő értékeket.
(Pillanatig sem állítom, hogy a saját szempontjukból nem volt valamiféle igazságuk, s akik ezt kulturált formában közvetítették, azt jól tették.)

A verseny hatását felerősítette, hogy akkor még jelentős létszámú valódi közösségek is léteztek az online valóságban, elsősorban a Blogter, a Freeblog jóvoltából, de kisebb közösséget a Nolblog is fel tudott mutatni. Ezekben a közösségekben folyamatos volt a beszámoló a verseny állásáról, követők is akadtak, akik linkelték a versenyzők honlapjait, blogjait, illetve maguk is megkísérelték ellesni a hatékony fogásokat.

Némi kitérővel említem, hogy az ezeknek a közösségeknek helyet adó felületek mára már megszűntek létezni. A fentebb említett három blogger-bölcsődéből már egyik sem létezik. Sajnálattal mondom, hogy ebben a piaci változásokon túl (mint például a Facebook hihetetlen erejű térnyerése) a politika is szerepet játszott, mivel a társadalomban szított gyűlölködés természetesen a blogoszférában is megjelent. Fizetett vagy messianisztikus ábrándoktól űzött pártkatonák törtek-zúztak a bájtok világában, elősegítve a blogok színvonalának elposványosodását.

A saját szempontjaim

A magam számára is fontos fél évnek számít a Pillangószív sodrásában eltöltött idő.
Ez az időszak egybe esett az internet felfedezésének, belakásának időszakával, amikor is  számosan békés hódítóként akartuk belakni az akkor még kevésbé ismert világot, az online világát. Itt új törvényszerűségek alapján igyekeztünk szabadságot és igazságosságot biztosítani magunknak, kísérletekbe fogtunk, Kassákkal szólva önmagunknak azt ígértük: "a döglött sínekre üvöltő, tüzes lokomotívokat lökünk".

(A magam egyik legfontosabb kísérlete az első magyar blog esszé megírása volt, amellyel (a szintén "pillangózó" írót) Balla D. Károly blogger barátomat köszöntöttem /> Blog esszé/).
A másik irány a keresőoptimalizálás volt. A verseny során nagyon sok tapasztalatra tettem szert, a magam bőrén, a magam eredményein-kudarcain sokat tanultam.

A versenyt megnyertem

Érdekes módon az ügyfeleim rám találását akkor elsősorban nem az internetes híreknek, hanem a versenyt követő sajtómegjelenéseknek köszönhettem. Ilyen volt például a Figyelő 2007-es 10. száma (Telitalálók c. írás), vagy az Új Dunántúli Napló egyik vasárnapi számában megjelent interjú.

A Pillangószív verseny nagyon jó alapozó iskola volt, hiszen folyamatosan a SEO, a keresőoptimalizálás, a gerillamarketing fogalmainak keresésekor az élvonalban talál a keresőtáblán, aki ezekre keres.
De ami ennél fontosabb, hogy olyan sűrű, kemény piaci versenymezőnyökben tudom sikerre vinni az organikus találatok között ügyfeleimet, mint a kattintásonként ezer forintnál is többet érő (Ads ár) duguláselhárítás (> Világi Duguláselhárítás).

Persze ma már nem elég egy-két egyszerű, mezítlábas html oldal, mint amilyen a pillangószíves volt. Bár az a honlap - csak nem tudtunk még róla - már a content SEO-ra épült, talán ezért is nyerhetett :-)
És akkor még az SSL sem volt divatban, hogy biztonságos adatcsere valósulhasson meg, mint azt a friss feladataink megkívánják, például a szintén sűrű piaci szegmensnél, az autóbérlés frontján (> Autóbérlés, autókölcsönzés Budapest).

Hogy tízenvalahány év sok vagy kevés, azt nehéz eldönteni. Mindenesetre ma már más a társadalmi környezet, nagyot változott a technológia, sokkal több és elmélyültebb ismeretre van szükség az eredményes munkához. Néhány ügynökség már a SEO, a keresőoptimalizálás haláláról beszél. Ezzel szemben látom az akkori versenytársaim némelyikét, akik folyamatosan lépést tartottak a változásokkal, s ma ugyanúgy meghatározó szereplői a keresőmarketing világának, mint akkor voltak!

Bognár László, Bognár Stúdió
Digitális keresőmarketing

Keresőoptimalizálási hírek az év fordulóján

A Google átrendezi a keresőtáblát

A keresőkirály előre jelezte, hogy a keresőalgoritmusa, “vérszomjas állatainak” információi révén (Panda, Pingvin, Galamb és hasonlók) alaposan át fogja rendezni a keresőtáblát (vagyis a SERP-et, amely hivatalosan, a hosszabb nevén a Search engine results page névre hallgat).
Az ígéret egyik alaptétele a reszponzivitás elvárása volt. Ez azt jelenti magyarul, hogy a honlap annak megfelelően jelenjen meg a kereső ember eszközén, amilyen eszközt éppen használ.

Tovább

Autóbérlés új ruhában a Koala Autorent honlapon

A Bérautó korszerűbb köntösben

Az SSL-é a jövő, a biztonságos csatornán közlekedő információké. Így az autókölcsönzés egyik budapesti bástyája - a volt Bérautó, ma Koala Autorent - is https előtaggal hívható meg, vagyis biztosítja az autókölcsönzést igénybe venni akarók számára a biztonságos, harmadik felek elől elzárt rendelést.
De a megújult honlap ennél többet nyújt a régihez képest.
Világosabb áttekinthetőség, egyszerű lapozgathatóság, célratörőbb kiszolgálás jellemzi.

autoberles_konnyen_1.jpg
Autóbérlés könnyedén, áttekinthető honlapon, biztonságosan

A fenti honlap részlet jól tükrözi a funkcionalitást.

Az új köntös tehát nem csupán a szemnek szól, hanem az agynak inkább s nyugodtan nevezhetjük felhasználóbarát honlapnak, s így méltó arra, hogy online marketing példának tekintsük.
Az oldalakon nyitott szemlélet tükröződik: érvek, amelyek nem propagandisztikus céllal születtek, hanem egy tisztességes üzlet alapelveit ismertetik.

Tovább

Tanulnak a kkv vezetők

Idegen nyelv, informatika, vezetési ismeretek

nyelvtanulas.jpg

Ha egyáltalán tett valami hasznosat az Orbán-kormány a valódi értékek, az össznépi tudásunk gyarapítása érdekében, az minden bizonnyal az ősszel indított ingyenes, A Kis- és középvállalkozások ügyvezetője képzés elnevezésű, a felnőttoktatás területén indított projektben érhető tetten.
Az 504 órás esti képzés során heti 11 óra idegen nyelv, 5 óra informatikai, valamint 2 óra vállalatirányítási ismeretek került a kkv vezetők órarendjébe.
Különösen az összesen 300 órás nyelvi képzésnek volt húzó ereje. Ki kezdőként rugaszkodik neki az angol vagy a német nyelvnek, ki a már meglévő tudását akarja továbbfejleszteni.
Az ősz a kijelölt iskolákban országszerte káosszal indult, de lassan normalizálódó helyzetet tapasztalhatunk.

Tovább

Bach-virágterápiát tanulni online?

 viragterapia-150x150.jpgVirágterápia online? Tanfolyam online?

Vendég bejegyzés. Írta Varsányi Péter

Érdekes dolog ez...

A Bach-virágterápia egy természetgyógyászati módszer. A természetgyógyászati módszerek iránt érdeklődők körében van néhány "kötelező" toposz. Kötelező például elítélően nyilatkozni a mobiltelefonokról. Meg a számítógépről. Esetleg a Facebookról is, meg hogy megöli az igazi emberi kapcsolatokat.

Tovább

A gázszerelő most a keresett kulcsszó

Gázszerelő, fűtésszerelő

Itt van az ősz, itt van újra - és a gázszerelőfűtésszerelő szavak is itt vannak újra, mert a fűtési idény is megérkezett.
Sok helyütt jellemző, hogy a hibák nem előre, tervszerű karbantartás keretében derülnek ki, hanem most, amikor már élesben megy a fűtés.
Naná, most fog ereszteni valahol a vezeték, most fog csöpögni a radiátor, most "krepál be" a gázkazán.
Ebből következően most lesz nagy keletje a szerelőknek is.

Tovább

Hány linked van? A jó választ a Search Console-tól remélhetjük

search-console-menu.jpgA Search Console menüje

Nehéz arra válaszolni, hogy mennyi linked van

Régen, a keresőoptimalizálás őskorában egy ilyen kérdésre nagyon könnyű volt válaszolni. Az ember beütötte valamelyik keresőbe (Google Chrome még nem volt, ennyire régi időkről beszélünk :-) !) , szóval beütötte a link: az adott honlap internet címe szöveget és a kereső szépen kiadta az összes, adott oldalra mutató linket.

Aztán egyszer csak megegyeztek a böngészők kiadói, hogy ezt a lehetőséget megszüntetik. De nem ám úgy, hogy ez egyértelmű legyen, hanem valamilyen töredéket még napjainkban is mutatnak.
Például a link:bognarstudio.hu beütésre a Chrome 14, a weboldalra irányított linket mutat meg, a Bing még ennél is szűkmarkúbb, kerek egy linket árul el. (Holott ebben az esetben sok száz linkről kellene tudósítaniuk.)

Tovább

Hány domain kell a jó keresőoptimalizáláshoz?

Domain és keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás (SEO) ugyanolyan, mint a klímavásárlás. Nem a vásárlással kellene kezdeni - mint ahogyan az szokás - hanem a hűtendő négyzetméterek és a klímakészülék kapacitásának összehangolása, vagyis terv készítése volna az első.

A keresőoptimalizálás során ugyanez a helyzet. Döntenünk kell, hogy a cég (vagy magánszemély) nevét viselje-e a domain avagy a cég tevékenységét meghatározó tevékenység kulcsszava uralja a domaint.
(És a long tail kulcsszavak is fontosak a weboldal és honlap optimalizálás során).
Öt-tíz éve még tipikus volt, ma már kevésbé az, de még mindig előfordul, hogy azt tanácsolják a webre induló vállalkozásnak, hogy több domaint vegyen, mert bármelyikre is keresnek rá, akkor az ő honlapjára jutnak el. A "tanácsadó" azt is megemlíti, hogy a megvásárolt domainek így nem juthatnak a konkurencia kezére.

Tovább

Együtt élni egy épületgépésszel?

Az Energiapartner logoja

Vendégbejegyzés. Írta: Zámbori Tamás

Legyen a partner Energiapartner

Mai világunk egyre inkább arra felé tart, hogy a hétköznapi életben felmerülő megoldandó helyzetekre, problémákra szinte saját magunknak kell megadni a választ. Az internetes keresők adta lehetőségek pedig egyfajta „autodidakta tudósokká” varázsolják az embert.
A valóság azonban sokszor szembesít.

Tovább
Címkék: Internet
süti beállítások módosítása
google-site-verification: google9b6fef48f2b390e9.html