Politikai online marketing és a SEOnomia tudománya

SEO és SEOnomia

Ez a blog a tanúm, hogy már két évvel ezelőtt, amikor Rekettye Gábor könyvét olvasva (Kisvállalati marketing) jegyeztem ide megjegyzéseimet, észrevételeimet - szóval már akkor felhívtam a figyelmet arra a tényre: az általános portál-elemző szempontrendszer, amely a külalak, a kezelhetőség, a tartalom és az interaktivitás felől közelít a webegységek felé, mára már nem elégséges. Különösen nem a POM, vagyis a politikai online marketing honlapjait, blogjait szemlézve.

Azóta megszerzett ismereteim és tapasztalataim tovább erősítik bennem a meggyőződést: a kereshetőség, a keresőkben elfoglalt hely, ill a biztonság (kettős értelemben is, vagyis a hagyományos "feltörhetetlenség" mellett a keresőkben elfoglalt hely megőrzésének képességét is ide véve) ismérvei nélkül ma már nem lehet portálokat értékelni.

SEOnomiai megközelítésben a huszonegyedik századi ember, vagyis a "kereső ember" az Internet keresőiben (ezekben az években jellemzően a Google keresőben) talál rá az általa igényelt, hiányolt és éppen ezért keresett fogalmakra, tárgyakra, eszmékre... (SEOnomia, vagyis SEO szempontú és alapú tudományos megközelítés. V.ö. Search Engine Optimization).

Vázlatosan: a kereső ember rápillant a találati táblára, amelyet a keresett szó vagy kifejezés keresésére kapott. Ezekből jellemzően az első találatokat szemlézi.
Erre mondjuk: aki nincs a keresők élvonalában a tevékenységére jellemző kulcskifejezésekre, az nincs is fenn a neten.

J.C. Lewinson ezt így fejezte ki: "Az, hogy készített egy honlapot, nem több, mint integetni valakinek a sötétben: csak az integető tud róla, hogy szeretne valamit."

A keresőtáblán (általában tizesével kérjük a találatokat, de a böngészőben más értékek is beállíthatóak) azonban nem csak az elfoglalt hely (helyezés) mérvadó, hanem a főcím (title) és a keresőüzenet is, amelyet a description meta tag-gel állítunk be.

Mindezt azért tartottam fontosnak elmondani, mert a keresőben kereső embert egy KOMPLEX élmény éri, és ennek elemzése nem éppen bejárt terepe az online marketingnek.
Magyarországon különösen nem az, de ennek okait magyarázzák meg a megmagyarázásra szakosodott guruk, nekem már van éppen elegendő ellenlábasom. :-)

Erre a komplex élményre, amely befolyásolható, és ebből következően tudatosan állítjuk elő (mármint a SEO szakemberei), egy friss példán keresztül világítanék rá.

SEO (keresőoptimalizálás) és blog a kampányban

A Pécsett most zajló polgármester-választás egyik újdonsága, hogy Szili Katalin Helló Pécs! elnevezéssel mozgalmat indított, amely egy friss szemléletű, korszerű, AdWords hirdetéssel bőséggel támogatott blogot is nyitott. (Ellenfele, Páva Zsolt szintén rendelkezik webegységgel).

A Helló Pécs! blog elkövette azt a baklövést, hogy öntömjénezésbe kezdett, ezt írva a saját blogjában önmagáról:

“Végre tehát a politika is kezdi meghonosítani Magyarországon a legkorszerűbb kommunikációs megoldásokat, mellyel jelen esetben a Helló Pécs! a hazai politikai kommunikáció sivatagában oázisként is sikeres lehet.”

Mindezt akkor tette, amikor a PageRank értéke mindössze 3/10-es, amikor a külső linkjeinek száma a harmincat sem éri el! Magyarán a keresőben elfoglalt hely megőrzésének képessége terén még harmatgyenge!

Az ilyen nagyképűség persze fricskáért kiált, éppen ezért született e blogban a Helló Pécs, helló oázis - online marketing hibák c. bejegyzés, amely mára a Google.hu alatt a Helló Pécs kifejezés beütésére közvetlenül a szóban forgó kampány-blog mögé állt.

Google találati tábla
Google találati tábla - a SEO nélkülözhetetlen eszköze

Ha rosszindulatú politikai támadó volnék, akkor nem elégednék meg azzal, hogy mögé állok azzal a keresőüzenettel, ami a találati táblán, blogbejegyzésem neve után áll: "A pécsi polgármester-választás Helló Pécs portálja inkább egy súlyos online marketing hiba sivatagaként ..."
Lám, a keresőben látható-érzékelhető komplex élmény így most a következő: a saját nevén élen álló blogot azonnal egy fricskát tartalmazó oldal követi, s annak gúnnyal teli tartalma már a keresőben a szemünkbe üvölt!

De ha ellenséges támadó volnék, nem itt állnék meg!

A SEO ereje

Nem első alkalom, hogy a gyakorlatban bizonyítom, hogy a SEOnomia mit jelent értő kezekben. (V.ö. Gyurcsány Ferenc Baráti Társaság 2.) Pláne más eszközökkel és módszerekkel (pl. gerillamarketing) kombinálva.
Egy-egy blognak, bloggernek, online csoportnak nem csak CGM-je (Consumer Generated Media), amely már elfogadott fogalom, hanem mondjuk CGSEP-je (Consumer Generated Search Engine Power) is van a felfogásom szerint. (Egyszerűsítő magyarítással: médiaerő; SEO erő).
Építeni és rombolni egyaránt nagyot lehet vele. De mintha hiába mondanám évek óta, a példákat hiába mutatom fel...

***

Helló Pécs, helló oázis - online marketing hibák

A blog médiaereje, CGM és más ínyencségek