A Facebook - számtalan előnye mellett -, bír azért azzal a pusztító erővel is, hogy a marketingesek egy részét arra csábítja, bármi áron is like-ot szerezzen, s ezzel vásári mutatvánnyá silányítsa a gondjaira bízott áru, cég, vállalkozás vagy párt hirdetését, annak megjelenését - végső soron romboljon kicsit a goodwillen, már ha volt eredetileg ilyenje az adott dolognak..
Sokak szemében a like az internetes megjelenés lényege, csimborasszója és mérőeszköze is egyben.
Nem tudom, az LMP-nek ingyen, barátságból és lelkesültségből vagy netán pénzért rombolnak-e most az imidzsén, de mindenesetre a facebook hirdetésükön ezt olvasom:
Vajon milyen szerepet játszik a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás során a hitelesség? Befolyásolja-e egy-egy honlap keresőtáblán elfoglalt helyét annak valóságos ismereteket közvetítő honlapként, blogként történő elismertsége? Mit tehetünk annak érdekében, hogy a látogatóink és ezáltal a keresők bízzanak információinkban, termékünkben, szolgáltatásunkban?
A hitelesség már a középkori ember számára is jelentőséggel bírt. Az okmányok, az oklevelek hitelességét úgynevezett “hiteles helyek” pecsétjei igazolták.
De mi a helyzet a Gutenberg-galaxis utáni időkben, amikor az interneten elérhető honlapok információinak hitelessége a tét?
Mivel a duguláselhárítás környékén, mint SEO-s érdekelt, tehát témában gazdag vagyok, ismerősök körében olykor természetesen a duguláselhárítás ilyen-olyan témáját is szóba hozom. Ilyenkor látom az arcokon, hogy erre nem számítottak, ez a téma mintha nem volna eléggé elegáns, érdekes, izgalmas.
Mindenkinek van valamilyen elképzelése a duguláselhárítókról, attól függően, hogy kinek milyen jutott, vagy ha még nem volt szerencséje, akkor elképzel valamilyen valóság- vagy megfigyelési darabkákból egyet magának. Esetleg még az is előfordulhat, hogy valaki honlapon látott képről próbál következtetéseket levonni.
Van, aki a szó hallatán valamilyen durva, de erős embert feltételez, aki akár a csövet is kifacsarja a falból, mások valamiféle gépkezelőre asszociálnak, aki szétfúr bármit, hogy a dugulás nyomára akadjon... Csak olyannal nem találkoztam még, aki Dancs Gyulát képzelte volna el duguláselhárítóként!
Dancs úr - aki egyébként gyönyörű fotókat készített Tibetben - teljesen emberi módon végzi a munkáját. Filozófiájának alapja, hogy a dugulás helyszínére érve meg kell nyugtatni a lakókat (vagy az adott munkahely alkalmazottait). Ugyanis nem kis dolog, ha a nagy dolog elönteni készül a lakást, jogos a pánik, amit oldani kell. Tehát Dancs úrnál nem úgy kezdődik a munka, hogy durr, odavágunk egyet a falnak, hanem a sokktalanítással. És a szakmunka csak ezután következik. Dancs úrnak több szakmája is van, külföldön is sokáig dolgozott, a felfogása éppen ezért talán szokatlan is a magyar viszonyok között. Elegancia, garancia, megbízhatóság...
Annyi zaklató e-mail, kéretlen telefonhívás, postaládát eltömő papíráradat és úton-útfélen teljes irrelevanciában ránk üvöltő hirdetés után mégiscsak jó okos marketing megoldásokkal találkozni!
Itt van példának okáért a Lasergames honlapja, amelyen a szülinapi lézerharc képeit és árait is felfedezhetjük.
A megoldás az iparágban nyilván abból az első alkalomból merítkezett, amikor valaki születésnapjára végre nem dobozba csomagolt félmeztelen örömlányt vagy örömfiút kapott (pláne, ha fiatal, mert akkor nem is kaphatott), hanem egy meghívást nyújtottak át neki egy laza lézerharcos partira.
Azért az nem semmi, amikor a Médiatanács blogot nyit az egyik legnagyobb ingyenes blogszolgáltatónál! Amikor eltervezték a lépést a Médiatanács illetékesei, nyilván arra gondoltak, hogy ez nagyszerű gerillamarketing nyomulás lesz, bemenni az oroszlán barlangjába és ott tenni helyére a dolgokat, a forró blogszférában, ahol a meggondolatlan írogatók miatt az "ellenséges" hangok keletkeznek.
Nyilván számoltak azzal, hogy lesz majd jó néhány pimasz beszólás is, olyasmik, mint a mai, "A tudatlanság hatalom - de a tudás nem bizonyosan az" c. blogbejegyzésükre érkezett. Hogy csak egyet idézzek ide, a nyomdafestéket tűrők közül: kérdezi a nyájas kommentelő, tetszettek-e regisztrálni a Médiatanácsnál a blogot?! Ám biztosra vették, hogy a pimaszokat majd jól tudják "kezelni" és ez a kockázat ekkora felkészültségű emberek esetén nyugodtan felvállalható.
Ám az élet olyan csapdát is állított, amelyre a Médiatanács tagjai nem számítottak.
Bármennyire meglepő is, saját maguk meghatározó jellemzőjét hagyták számításon kívül! A hivatalnokságukat. A bikkfanyelvet, a terjengős szövegelést, amelytől a blogger egyszerűen gutaütést kap.
A mai Médiatanács dolgozatban ilyen félmondatok sorjáznak: "...a kérelmező a kiegyensúlyozottsági eljárásokra irányadó szabályok betartására vonatkozó hiánypótlási kötelezettségének nem tett eleget." Ha ez a gondolat Nobel-díjat érne is, hogy finoman fogalmazzak - nem jön át a blog felhőjén.
Sőt! Egy ilyen mondatdarab egyenesen katasztrofális eredménnyel jár. A közlő hitelét veszti, nevetség tárgya lesz és éppen az ellenkező hatást váltja ki, mint amit elérni remélt.
Most aztán van szóbeszéd rendesen, hogy kötelező lett újra a kamarai tagság, megint a semmiért viszik a pénzt és így tovább...
Mielőtt bárki elvörösödött arccal elkezdené szidalmazni a számára unszimpatikus pártot, az előző, a mostani vagy az összes kormányt, nyugtatóként jegyzem meg, hogy a valódi, hiteles információ is elérhető, például itt:
> Kötelező kamarai regisztráció
a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara titkára.
Míg a fejlett országokban Napóleon óta a kamaráknak teljeskörű rálátása van az egész gazdaságra - kötelező tagság mellett -, addig itthon inkább a transzparencia akadályozása volt az elmúlt 20 év politikai törekvése.
Most ismét kamarai adatbázisba kerül a teljes gazdaság, de jó magyar módra felemásan. Az üzleti forgalom biztonsága, a helyi és országos gazdaságpolitikai döntések megalapozása, a munkerő igény előrejelzése, de a piaci lehetőségek célirányos közvetítése, sok más cél mellett, persze üdvözlendő.
Csepeli György könyvei, - a szerző, a tudós szociológus egyetemi tanár akár egyedüli, akár társszerzője egy könyvnek -, mindig meghökkentő címlap fotóval ordítanak ránk. Mintha azt kiáltanák: vegyél meg pajtás, mert érdekes vagyok!
Most sincs ez másként, a Csepeli - Murányi - Prazsák által jegyzett Új tekintélyelvűség a mai Magyarországon című mű is képi sokkhatást vált ki a szemlélőből.
A terhes gárdista lány (a betiltott Magyar Gárda egyenruhájában), a "nagy Magyarország" térkép körvonala a háttérben, az Árpád-sávos zászló csíkjai - nyilván mindenkiben más-más módon és értelemben vált ki érzelmi hatást!
megtévesztő lehet annak, aki arra számított, hogy mostantól, akár egy egészségügyi szűrőállomás, busz vagy kamion viszi a SEO, a keresőoptimalizálás ismereteit az ország legeldugottabb tájaira is. Persze, nem volna ötletnek sem utolsó egy kamion wifivel, nagy méretű monitorokkal, SEO szakemberekkel, s a látogatás nyomán még a legszegényebb magyar kisközség honlapja is fergeteges versenyképességgel jelentkezhetne a világpiacon. (Ránk férne amúgy.)
De sajnos, nem erről van szó, bár az sem utolsó dolog, amiről beszélgethetünk egy jót. A bejegyzés címét a kamion témában jeleskedő honlap, a Trans Európai Fuvarbörze webegysége igazolja, amelyből a képi példákat veszem.
Látogatói élmény
A látogatói élményről van szó, amelyet nagy mértékben segíthet elő egy-egy kép, videó felvitele is. A SEO szempontjából sem közömbös ez, hiszen egy tartalmas kép tanulmányozása során a Google méri a honlapon eltöltött időt, s ha azt tapasztalja, hogy sokan tartják érdekesnek az oldalt (ezért maradnak ott annyi ideig az emberek a honlapon) előrébb fogja sorolni a keresőben.
Persze ez csak egyetlen tényező a több száz közül, de érdemes rá odafigyelnünk.
A kép fogalma
számos megoldást takar.
Az egyszerű, statikus fényképtől a magyarázó ábrán, a szavazólapon át a partnerek logóit vagy arcképcsarnokát is felvonultató “képcsarnokig” számolatlanul áll rendelkezésünkre megoldás. A képeket szívesen nézegetik az emberek. A ránk irányuló tekintetnek varázsereje is van, növeli a figyelmet, a vásárlói hajlandóságot. Ha sok-sok érdeklődőt mutatunk, azt üzenjük a látogatóinknak: lám, ilyen sokan kedvelik a termékünket, a honlapunkat. Ha partnereink logóiból mutatunk fel egy halommal, akkor azt sem kell mondanunk, hogy nemzetközi érdeklődésre tartunk számot, nem kell sulykolnunk, hogy milyen ragyogó ügyfelek választották már a termékünket vagy szolgáltatásunkat – mert látszik.
Bizonyított tény, hogy az ügyfeleink pozitív megnyilvánulásai növelik a felénk irányuló bizalmat.
A részleteiben is fontos képeket általában jpg formátumban, a homogénebb felületeket tükrözőeket png-ben szokás alkalmazni.
SEO szempontból fontos,
hogy a kép elnevezése értelmezhető legyen a robotok számára, vagyis ne a DSC130.jpg névre hallgasson, hanem például kamion.jpg legyen, mert így elősegítjük a robotoknak a pontos, tartalmi térképezést. Soha ne felejtsük el, hogy a keresőoptimalizálás nélkülözhetetlen alapszabálya: a kép alt-ját mindig ki kell tölteni! (A WordPressben az alt="" helyét a "Helyettesítő szöveg" elnevezéssel illetik.) Ha a képaláírás többlet információt ad, használjuk fel ezt a lehetőséget is. (A flash-sel bánjunk óvatosan – az egymást követő képsoroknak aligha tudjuk megadni a pontos megnevezését, SEO szempontból ezen sokat veszíthetünk.)
Akár cégreklámot készítünk, akár terméket akarunk reklámozni, - akár hagyományos újságba, akár Google AdWords-be vagy csak egyszerűen a honlap szövegtörzsébe akarjuk azt építeni - szemben találjuk magunkat a pozicionálás szükségességével.
A pozicionálás egyik - bizonyára a legfontosabb - alkotóeleme az egyedi tulajdonság felismerése és annak hatékony közlése. Számomra a klasszikus példa David Ogilvy Rolls-Royce reklámja. A reklámszakma guruja csakis az alapos munkában és a számokban, a mérhető eredményekben hitt.