Mottó: "A fiatal Caesar ... valósággal elárasztotta barátait ajándékokkal, vesztegetéssel, kölcsönökkel...Augustusnak a proscriptiók, polgárháborúk idején összeharácsolt vagyona óriási volt, ezenfelül barátaitól 1400 millió sestertiust örökölt, de annyi pénzt ajándékozott a római népnek, hogy örököseire mindössze 240 milliót hagyott." Forrás: Római kor
Az aprópénz nép közé szórásának legújabbkori jelenségeit szemlélve kevesen gondolnak arra, hogy eme jelenségeknek - amelyeket napjainkban a politikai marketing jelenségei körébe utalunk -, mély történelmi gyökerei vannak. Legyen szó akár Berlusconi unga-bunga szereplést megháláló, kurvák közé szórt aprópénzéről, akár egy nemzet múzeumának lépcsőiről, némi tapsért szórt sestertiusokról - mindnek megvan a tógás, vagyis az ókori hagyománya.
Vannak, akik a World Wide Web Consortium (W3C) szabványaival nem is törődnek, míg mások a SEO részének tekintik és óriási hangsúlyt fektetnek arra, hogy egy-egy honlap "Passed" felirata megjelenjen a W3C Validator honlapján. Egy viszont bizonyos: a honlap betöltési sebességét nyilván befolyásolja, ha szabályos megoldásokat alkalmazunk.
Az imént beszélgettem egy híres termék márkakereskedőjével. Beszélgetés közben szerényen megjegyeztem, hogy amúgy nincs ember a planétán, aki bemegy a SONY Centerbe és hetykén kiböki: kérek szépen egy BRAVIA KDL-32 BX400 Full HD LCD tv-t. Ilyen ember nincs még kitalálva, erre legfeljebb valamilyen neten elvarázsolt, küldetéses vásárlást megvalósító pasas lehet csak képes, az is csak papírról, szemüvegben, a márkanév szerelmeseként.
Típus, márka, választék
- Pedig hozzáértő módon "olvasva" a terméket megtestesítő típusszámot, abból sok mindent ki lehetne ám olvasni - okított beszélgetőpartnerem. - A SONY-nál a KDL után lévő szám például a képátmérőt jelenti, igaz, collban, de a magyar vásárló már ért "collul". Vagy ha nem, hát könnyen készíthetünk egy táblázatot. A példa kedvéért:
a 37" 94 centimétert,
a 40" 102 centimétert,
az 55" pedig 138 centimétert jelent.
Egyszerű ez.
Pedig a fenti példa még hagyján, hiszen azonos terméken belül keresgélhetjük méretre, színre, tudásra bontva a nekünk megfelelőt.
Amikor a márka önmagát túlnövi
Az igazi zűrzavar akkor áll elő, amikor a márkanév birtokosa a márkanevével kezd el marketing háborút viselni a nagyobb profit reményében. Ilyen teszem azt a Mercedes márkanév, amely a megbízható német luxusautóként vonult a köztudatba, bár a gyár mindent elkövet a márkanév tartalmának elveszítéséért.
Ugyanis ma már nem csak a felső kategóriában, hanem a kisautó kategóriában is találunk "Mercit", sőt a Mercedes kamion is szépen tépi az utakat. Mondhatnánk, még ez is hagyján, mert legalább a járműiparon belül marad a zűrzavar.
Az igazi márkanév-tartalom szétverés akkor következik be, amikor inter-iparági választékbővítést láthatunk. Amikor Pierre Cardin az illatfelhői mellé Pierre Cardin ingekkel is piacra szállt, az volt az igazi őrület. - Kérnék szépen egy Pierre Cardint! - Bugyi, melltartó, ing, foszforeszkáló kötőtű, autó vagy parfüm legyen?
Két benyomás is ért a napokban, amelyek hatására elgondolkodtam, vajon mi, mint munkaerő közvetítő cég, mit tehetnénk azért, hogy gyorsabban terjedjen Magyarországon a távmunka elfogadottsága? Az egyik friss élményem ahhoz az informatikus szolgáltatónkhoz fűződik, aki a weboldalunk és ügyviteli rendszerünk napi karbantartását végzi. Ugyanez a szakember fejleszti azt az online rendszerünket, ahova naponta több száz elektronikus önéletrajzot kapunk. Mindezek létfontosságúak egy fejvadász cég számára, nagyon nem mindegy, kire bízzuk az üzemeltetést!
Jön a tavasz, lassan rügyet bontanak a fák, lassan elhervad a lágy szellőben bólogató hóvirág... Persze előbb még esik egy kicsit a hó, kicsit még elbújik a nap, de azért ha behunyjuk a szemünk, akkor már virágos kertben, zöld lombok alatt pihenjük ki a tél vitaminhiányos napjait.
Behunyom és íme:
Irigylem a kertépítő mérnököket, akik már most zöld lombokat rajzolnak a tervasztalon, hogy amikor tényleg kisüt a Nap, akkor már "csak" oda kelljen dobálniuk a lombos fákat, cserjéket, pompázó virágokat, ahol azok helyét kijelölték a rajzlapon.
Irigylem a Pro Natura Kert mérnökeit is, akik már az Év kertje címet is elragadták egyszer, mert ennyire szép dolgok veszik őket körül. Hogy milyen szép dolgok? Hát ilyenek, amilyeneket a képek kertekkel, szökőkutakkal, fákkal, bokrokkal és cserjékkel bemutatnak.
> Kertépítés
Vendég bejegyzés. Írta: Bogdanovits Péter Jó pár évvel ezelőtt, egy számomra mérvadó cégvezető azt tanácsolta nekem, a fejvadász cég ügyvezetőjének:
„Ha nem akarod, hogy egyhangúvá váljanak a szakmádban a mindennapjaid, akkor időnként evezz idegen vizekre, tégy rövid kitérőket, próbáld ki magad másban is. Majd azonnal hozzátette: – De aztán mielőbb igyekezz vissza a saját területedre!”
Lassan kezd összeállni az Aktív Szék honlapja, négy különböző irányból szegmentálva a piacot, vagyis megcélozva egyfelől a kényelem, a pihenés, a wellness-fitness szerelmeseit; másfelől a betegápolás szereplőit, például a műtét utáni lábadozókat és a betegellátás résztvevőit; harmadrészt az irodában életüket leélő, törvényszerűen gerinc-, hát-, derékfájással küzködő ülőmunkát végzőket; végezetül pedig a túlsúlyuktól megszabadulni akarókat.
Olvasom az internet facebook csatornáján, hogy a sajtószabadság védelmében meghirdetett, 2011. január 27-i tüntetés debreceni rendezvényén féltek résztvenni a debreceniek. Féltek, mert az a hír járta a cívis városban, hogy a város vezetésének feneke körül oly' szorgosan munkálkodó helyi televízió felveszi a tüntetést, megörökíti a résztvevőket, és a közszférában dolgozó tüntetőket meg fogják fosztani az állásuktól.
Innen már csak egy lépés a közösségi oldalak elemzése - teszem hozzá -, hogy a szervezők személyazonosságát meg lehessen állapítani még akkor is, ha a tüntetésen személyesen részt sem vesznek, vagy ha nem ismerhető fel az arcuk a tömegben...
Politikai marketing alapkérdés: lehet-e uralni az internetet?
2011. 01. 19-én Orbán Viktor magyar miniszterelnök az Európai Parlament előtt ismertette a magyar elnökség programját. A hozzászólások jelentős része azonban a magyar médiatörvénnyel foglalkozott, azt szedte ízekre és vonta szigorú kritika alá. A kritikák egy része az internet feletti uralom megszerzésével is megvádolta a magyar kormányfőt, aki erre éles kirohanásban válaszolt, elmarasztalva kritikusait és ki is oktatva őket a modern kommunikációról és az internetről. Egyebek mellett kijelentette, hogy a választást pártja nagyrészt az interneten, a FaceBook-on nyerte meg.
Mindezt önmegsemmisítő politikai marketingnek is nevezhetjük, hiszen a Fidesz pártigazgatója, Kubatov Gábor, egy interneten is elérhető hangfelvételen elmondja: Orbán Viktor a számítástechnikához nem ért, bár most már tud sms-t írni és fogadni! (Beágyazott videóban 2'25"-től.) Mivel ezt a YouTube-on több helyütt is fellelhető felvételt sok ezren ismerik, nyilván disszonancia keletkezik Orbán Viktor felhevült, internetről szóló, EP-t kioktató beszéde és a párttársai körében is nevetség tárgyává tett "szakértelme" között.
P.S.
Orbán Viktor, az internet szakértő
Baráti vélemények is arra sarkallnak, (mivel vázlatossága miatt nem teljesen értik megjegyzésem súlyát), hogy utólag kicsit bővebben is kibontsam mondandómat: Orbán Viktor az internet szóba hozásával gyakorlatilag egy új "frontot" kívánt létrehozni az EP terében. (V.ö. a vakcsoport képzés technikája).
Egyfelől állna ő maga, aki az internet szakértője és politikai alkalmazója (miként ezt Obamánál láttuk az amerikai választási küzdelem során), vagyis a korszerűség megtestesítője, másfelől pedig ott állnak az őt kritizáló "maradiak" (akik annyit sem tudnak, hogy az internet nem tartható kordában). Csakhogy a világszínpadot és a hazait aligha lehet már hermetikusan elzárni egymástól, így nem csoda, hogy ma nem hallottam arról semelyik nyugati beszámolóban, hogy mennyire korszerű srác ez a magyar miniszterelnök, aki politikai frissességben, internethasználatban már majdhogynem olyan, mint Obama. Ugyanis az eszközhasználata alapján a korábbiakban nem ez a kép él róla, hanem az ellenkezője!
És ha már vakcsoport képzés. Az a magyar miniszterelnöki szóvivő által hangoztatott nézet, mely szerint Orbán Viktor Strasbourgban megvédte Magyarországot és a magyarokat, már roppant veszélyes, belföldre szánt felosztás: mert egyfelől itt állnak a jók, a magyarok és az ő bátor vezetőjük-véd angyaluk, másfelől pedig a gonosz, támadó Unió. Ezt pedig már nehéz egy egyszerű, sima politikai marketingfogásnak tekinteni...
Számháború dúl, kit is keresnek a legtöbben az interneten, ki is az igazi sztár az X-Faktor és az 5. Megasztár vidékein. Király L. Norbert? Szíj Melinda? Esetleg Kökény Attila? Avagy Tolvai Renáta a net népei között az igazi sztár?
Média botrányok a tehetségkutatásban
A TV2 és az RTL Klub is botrányt kavart a hét végén, az előbbi Szíj Melinda megkövezésével és kiejtésével, az utóbbi pedig Janicsák Veca hazaküldésével, miközben Király L. Norbert - akinek kétséges, hogy van-e hangja egyáltalán - a döntőbe mehetett.